Ladelund Rideklub Vedtægter
Opdateret efter vedtagelse på ordinær generalforsamling 17/2/2025.
Klubbens navn: Ladelund Rideklub – Stiftet 1973
§ 1. Foreningens navn og hjemsted
Klubbens navn er Ladelund Rideklub
Klubbens forkortelse er LAR
Klubbens hjemsted er Vejen kommune
§2 Klubbens formål
Klubbens formål er at fremme interessen for ridesport ved afholdelse af rideøvelser,
undervisning og konkurrencer af forskellige art, samt at arbejde for kendskabet til den ædle hest
og i øvrigt alt vedrørende hestens brug og pleje.
§3 Medlemmer
§3 Medlemmer
I klubben optages senior- og juniormedlemmer, aktive som støttemedlemmer. Aldersgrænsen
mellem grupperne er 18 år. Unge mennesker kan kun optages som juniormedlemmer til og med
det år, de fylder 18 år. Juniormedlemmer er ikke valgbare til bestyrelsen og har først stemmeret
fra det tidspunkt de er fyldt 18 år (For juniormedlemmer har forældre/værge stemmeret).
Passive medlemmer kan optages i klubben uden ret til at deltage i ridesportslige aktiviteter.
Medlemskabet er gældende fra den dato skriftlig anmodning herom modtages af bestyrelsen.
Optagelse af umyndige kræver samtykke fra forældre/værge.
Udmeldelse skal ske skriftligt til bestyrelsen med min. 1 måneds varsel.
§4 Generalforsamling
Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed. Stemmeret på generalforsamlingen har
alle medlemmer (blanke stemmer tæller som afgivne). Bortset fra de undtagelser, der er fastlagt
i vedtægterne (§§ 7, 9b og 14), træffes beslutninger på generalforsamlingen ved simpelt
stemmeflertal blandt de fremmødte medlemmer. Støttemedlemmer har dog ingen stemmeret i
sportslige anliggender. Afstemning foregår ved håndsopretning, medmindre mindst 3
medlemmer forlanger skriftlig afstemning.
§5 Ordinær generalforsamling
Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i februar måned efter indkaldelse med 14 dages
varsel. Indkaldelsen skal indeholde oplysninger om tid og sted samt dagsorden, der skal
indeholde følgende punkter:
1. Beretning
2. Regnskab og kontingentfastsættelse
3. Valg af bestyrelse og suppleanter
4. Eventuelt
Indkaldelse til ordinær generalforsamling sker via hjemmesiden samt opslag på den store
opslagstavle. Desuden sendes der en mail til de af klubbens medlemmer, der fremgår
mailadresse på i vores system.
Forslag, som medlemmerne ønsker behandlet på generalforsamlingen må indsendes til
bestyrelsen senest 15. januar.
§6 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen, når denne anser det for
nødvendigt, eller når mindst en fjerdedel af medlemmerne skriftligt indgiver begæring derom
med motiveret forslag til dagsorden. Indkaldelsen til ekstraordinær generalforsamling sker med
samme frist som til den ordinære generalforsamling.
§7 Vedtægtsændringer
Vedtægtsændringer skal indberettes til DRF til godkendelse. Til vedtægtsændringer kræves en
majoritet på 2/3 af de afgivne stemmer på en generalforsamling.
§8 Til varetagelse
Til varetagelse af klubbens anliggender vælges på generalforsamlingen en bestyrelse på 5
personer, samt 2 suppleanter, som efterfølgende skal være medlemmer. Alle skal være fyldt 18
år.
Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen. Suppleanter vælges for 1 år ad gangen.
Hvert andet år afgår henholdsvis 2 og 3 bestyrelsesmedlemmer og hvert år afgår 2 suppleanter.
Genvalg kan finde sted. Bestyrelsen konstituerer sig med valg af formand, næstformand,
kasserer og sekretær.
§9 Karantæne/udelukkelse
§ 9. A
Bestyrelsen kan meddele karantæne af nærmere fastsat omfang, dog max. 2 måneder, til et
medlem, der gør sig skyldig i usportslig optræden, eller på anden måde opfører sig til skade for
klubben. For at denne beslutning skal være gyldig kræves, at mere end halvdelen af samtlige
bestyrelsesmedlemmer stemmer for karantænen. Medlemmet skal have adgang til at udtale sig
over for bestyrelsen, inden afstemning finder sted. Denne afgørelse kan indbringes for
distriktets forretningsudvalg inden 8 dage. Forretningsudvalgets afgørelse er inappellabel. Et
evt. forretningsudvalgsmedlem fra den pågældende klub er inhabil.
§ 9. B
I særlige tilfælde kan bestyrelsen indstille til generalforsamlingen, at et medlem udelukkes fra
klubben i et nærmere angivet tidsrum over 2 måneder. På generalforsamling afgøres sagen ved
skriftlig afstemning, og for vedtagelsen kræves et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer (blanke
stemmer tæller som afgivne). Medlemmet har krav på at være til stede og forsvare sig.
Generalforsamlingens bestemmelse om udelukkelse kan af medlemmet indbringes for Dansk
Ride Forbunds Disciplinærudvalg inden 4 uger.
§ 9. C
I det af § 9. B omhandlende tilfælde kan generalforsamlingen ligeledes ved Skriftlig afstemning,
og med et flertal på 2/3 af de afgivne stemmer, afgøre, at sagen via hovedbestyrelsen indbringes
for Dansk Ride Forbunds Disciplinærudvalg til afgørelse af, om der tillige skal ske udelukkelse fra
andre rideklubber eller evt. indstilles til Danmarks Idræts-Forbund, at vedkommende udelukkes
fra andre specialforbund under Danmarks Idræts-Forbund.
§10 Bestyrelsen
Bestyrelsen disponerer over klubbens midler og træffer bestemmelse om dens virksomhed i
overensstemmelse med vedtægterne.
§11 Bestyrelsesmøder
Bestyrelsesmøder afholdes efter behov på forlangende af 2 bestyrelsesmedlemmer.
Bestyrelsesbeslutninger træffes ved almindelig stemmeflertal. Står stemmerne lige, er
formandens stemme afgørende. For at gyldig beslutning kan tages, må mindst 3 medlemmer
være til stede og deltage i afstemningen. Sekretæren fører protokol over forhandlingerne på
bestyrelsesmøder og generalforsamlinger.
§12 Kontingent
Medlemmerne betaler et årskontingent og et løbende kontingent. Årskontingentet fastlægges
på hvert års generalforsamling og skal mindst udgøre kr. 125,- for senior- og kr. 100,- for
juniormedlemmer og omfatter kontingentet til Dansk Rideforbund. Årskontingentet betales
inden udgangen af marts. Er det ikke betalt inden udgangen af april, slettes vedkommende som
medlem. Det løbende kontingent betales månedligt, senest den 20. i indeværende måned. Det
løbende kontingent betales kun af medlemmer, der deltager i instruktion.
§13 Regnskab
Regnskabet afsluttes den 31. december og skal forelægges til godkendelse på den ordinære
generalforsamling. Revision af regnskabet skal foretages af 2 revisorer, som vælges på den
ordinære generalforsamling for 1 år af gangen.
§14 Klubbens opløsning
Beslutningen om klubbens opløsning skal varetages på 2 af hinanden med mindst 14 dages
mellemrum afholdte generalforsamlinger, hvoraf den ene skal være den ordinære.
For at sådan en beslutning kan være gyldig, skal vedtagelsen på den første generalforsamling ske
med mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer og på den anden generalforsamling med
simpelt flertal. Samtidig træffes beslutning om anvendelse af eventuelt overskud.
§15 Ladelund Rideklub
Ladelund Rideklub er medlem af Dansk Rideforbund under Dansk Idrætsforbund, hvorfor
klubben og hvert af dens medlemmer er forpligtet til at rette sig efter de to forbunds love,
reglementer og bestemmelser, derunder de af de pågældende forbund fastsatte
voldgiftsbestemmelser.